Interview Marc Gouwerok

Nieuws -

De eerste periode als directeur van Trition zitten erop voor Marc Gouwerok. Wij spreken hem over deze eerste tijd, de voorbereiding en toekomstwensen.

Interview Marc Gouwerok

De eerste periode als directeur van Trition zitten erop voor Marc Gouwerok. En het bevalt hem erg goed. Zijn directeurschap heeft een goede voorbereiding gekregen. Marc: “Toen ik in januari 2022 bij Trition in dienst kwam, toen als Manager Droogtechniek en Klimaatbeheersing, hadden we al gesproken over de mogelijkheid om na verloop van tijd de rol van directeur over te nemen van Marcel van Engelen. Daarom heb ik gaandeweg aan het idee kunnen wennen en er naar toe kunnen werken. Ook heb ik op deze manier de tijd gehad om de organisatie goed te leren kennen. Achteraf is dat heel fijn geweest.”

Volgende stap

Marc vertelt hoe de sollicitatieprocedure er destijds uit heeft gezien: “Ik zat al acht jaar bij mijn vorige werkgever en wilde graag een volgende stap maken. Toen dat niet lukte bij diezelfde werkgever ben ik uiteindelijk bij Trition terecht gekomen. Na een aantal gesprekken met Marcel en Berthil besloot ik de overstap te maken. We hebben toen samen een plan gemaakt hoe mijn ontwikkeling de eerste periode vormgegeven zou gaan worden om naar de functie van directeur toe te groeien.”

Omdat Marc zo rustig naar zijn nieuwe functie als directeur toe kon groeien, heeft hij de laatste weken voor de overstap niet als spannend ervaren. “We hebben van te voren goed nagedacht hoe we deze functiewijziging naar buiten toe zouden brengen. Binnen de organisatie is ook iedereen tijdig op de hoogte gesteld. Collega’s waren niet echt verbaasd of verrast, het is eigenlijk op een hele natuurlijke wijze verlopen. Ze hadden me al leren kennen in de rol van eindverantwoordelijke voor Klimaatbeheersing en Droogtechniek, dus er was genoeg vertrouwen.”

Betrokken zijn

Tot nu toe bevalt de functie van directeur Marc erg goed. In het verleden vond hij het erg leuk om vakinhoudelijk bezig te zijn. Op dit moment vindt hij het vooral fijn dat er collega’s om hem heen zijn die nog veel meer weten. “Ik vind het leuk om na te denken over wat ik zie bij de collega’s om me heen. Wat hebben ze nodig qua ontwikkeling om sterker in hun rol te groeien en zich op persoonlijk vlak te ontwikkelen? Hen hierbij helpen geeft mij veel voldoening.”

Marc vertelt verder: “Vanuit persoonlijke ontwikkeling is het een logische stap naar  teamontwikkeling: collega’s laten samenwerken op basis van inzicht in drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren, capaciteiten en competenties. Actief met teamontwikkeling aan de slag gaan, betekent teamontwikkeling als middel inzetten om samen een doel te bereiken. Nóg beter samenwerken, effectiever communiceren, betere prestaties neerzetten, je klanten beter bedienen en vlot inspelen op verandering. Ik merk dat meerdere collega’s toe zijn aan een volgende stap. We vragen betrokkenheid, maar moeten dat vanuit de organisatie ook tonen door samen te kijken naar verdere mogelijkheden.”

Veel in gesprek

Als directeur is Marc ook meer bezig op het vlak van strategie. “Onlangs hebben we een strategische sessie gehad. Hierin hebben we als het ware de start gemaakt voor de budgettering van 2024 en verder. We hebben gekeken naar de toekomst. Wat zijn de stappen die we willen zetten? Op welke klanten en opdrachtgevers willen we ons richten? Welke innovaties of nieuwe concepten willen we aandragen, waar heeft de markt behoefte aan en wat past binnen het beeld van Trition als expert op haar eigen vakgebied?”

Al die verschillende werkzaamheden klinken als een grote verantwoordelijkheid. Maar dat is nog niet alles. Marc: “Naast het strategische en financiële stuk, zal ik de komende tijd meer op commercieel vlak bezig gaan zijn. Het is belangrijk om zichtbaar te zijn: als opdrachtgevers of gedupeerden één van onze diensten nodig hebben, willen we dat ze meteen aan Trition denken. We willen groeien als organisatie. Niet alleen qua omvang, maar ook als expert in de markt. We willen onze deskundigheid nog meer benadrukken en de kennis die we hebben meer delen, bijvoorbeeld door het geven van seminars.”

Familiegevoel

Marc vertelt dat hij in het verleden altijd bij familiebedrijven gewerkt heeft en dat Trition als onderdeel van de Dolmans Groep ook een familiebedrijf is en zo voelt. “Dat is wel kenmerkend voor Trition vind ik, die grote mate van betrokkenheid onder alle collega’s. Wij hechten veel belang aan het betrokken krijgen en houden van medewerkers.”

Die betrokkenheid is niet alles wat Marc aanspreekt in het bedrijf: “Daarnaast spreekt de grote mate van deskundigheid me aan. Ik ben het altijd al gewend om hoge eisen te stellen aan mezelf, maar ook aan mijn omgeving. Die expertrol die we innemen past goed bij mij; ik ben graag onderscheidend vanwege kennis en expertise.” Ook over de samenwerking binnen de Dolmans Groep is Marc te spreken. “We zoeken heel bewust op een aantal vlakken steeds meer de samenwerking op. Zo kunnen we elkaar versterken en ons onderscheiden van concurrenten.”

Terug naar overzicht