'We zijn geen dag dicht geweest'

Droogtechniek

In het Drentse Drouwen staat het Robin Hood Ribhouse; een sfeervol grillrestaurant waar alles draait om de Middeleeuwse held van Sherwood Forest en zijn bende. Op Moederdag zit het restaurant stampvol met blije gasten als plotseling de hemelsluizen opengaan en het etablissement in een mum van tijd onder water staat.

'We zijn geen dag dicht geweest'

“Ik heb niet eerder zo'n hevige regenval meegemaakt”, vertelt Jan Gerben Dijk, uitbater van het Robin Hood Ribhouse. “De hemelwaterafvoer kon het niet aan waardoor het water via het restaurant naar de parkeerplaats stroomde.” Ondanks dat het water 20 centimeter hoog staat in het restaurant, verlaat geen enkele gast voortijdig het pand. Dijk: “Ze deden gewoon hun schoenen uit en gingen lekker door met eten en zich vermaken.”

Vochtmetingen
Drie brandweerkorpsen met drie brandweerwagens moeten eraan te pas komen om al het water weg te pompen. “De houten vloeren, de muren, de voorraadkelders en de activiteitenkelders waar mensen kunnen kruisboogschieten, waren door het water aangetast”, vertelt Dijk. “We hadden de kelders inmiddels leeggehaald en onze verzekeraar gebeld. Die schakelde vervolgens Trition in. Medewerkers van Trition deden eerst vochtmetingen en brachten vervolgens apparaten om alles zo goed mogelijk te drogen. Want dat water trekt overal in. Ook hebben ze alles goed schoongemaakt.”

Expertise
Het droogproces duurde al met al weken. Dijk: “We zijn geen dag dicht geweest. Overdag stond de droogapparatuur aan, 's avonds ging alles aan de kant zodat we onze gasten gewoon konden blijven ontvangen.”

Over het contact met de medewerkers van Trition is Dijk dik tevreden: “Het was voor hen duidelijk wat er moest gebeuren. Zij hadden de expertise, daar hoefde ik niks aan te sturen. Ik ben heel blij met hun werkzaamheden en heb daar zeker een goed gevoel aan overgehouden.”

 

Terug naar overzicht